Bibliographie


Amorós, Pere, et al (2011). « « Apprendre ensemble, grandir en famille » Programme de soutien socio-éducatif », La revue internationale de l'éducation familiale, vol. 30, no. 2, pp. 61-80.

Bastenier, Albert. « L’école en France devant la société ethnique », Le Débat, vol. 186, no. 4, 2015, pp. 168-185.

Bjornavold (J), 2000, Making Learning Visible, Cedefop, Thessaloniki.  

Cedefop,(2009 )  European Guidelines for validating non-formal and informal learning,Office for Official Publications of the European Communities, Luxembourg,

Cedefop (2010 ) , Knowledge, skills and competences for recovery and growth Work programme2010, Office for Official Publications of the European Communities, Luxembourg,Education and Training 2020 Work programme

Cedefop (2015),European Guidelines for validating non-formal and informal learning, Luxembourg,

Couvrieux .V & Halba .B eds (2017),  BoyanoJ,BurnsE.,  ButkevicieneN, CampoF., KoscialekI & L., Peuna-KorpiojaK.,  StelbieneL., An Educational Guide for the Assessment of Key Competences Among Disadvantaged Learners: Lessons from 5 EU Countries, final publication, Key Tutors, July 2017.

Cooper (Ayanna), Kozik (Peter) & Staehr Fenner (Diane), 2015, “Evaluating ALL Teachers of English Learners and Students With Disabilities: Supporting Great Teaching”, Corwin Press, 2015 

Danielson (Charlotte), 2013, Le cadre d’évaluation d’instrument de l’enseignement, (New Jersey, USA)
De Vecchi C. (ed), Albuquerque A, Benzak S, Braknova J, Brown J, Bramble P, Ciais M, Guerzoni G, Halba B, Ivanova V, Otova I, Staykova E(2014) Volunteering as empowerment for success at school, University of Northampton, UK

Duvekot (R), Halba (B), Aagard (K), Gabrscek (S), Murray (J), The power of VPL-Validation of Prior Learning, 2014, Inholland University AS & European Centre Valuation Prior Learning, Rotterdam, 2014

European Commission (2010)- Bruges Communiqué on enhanced European Cooperation in Vocational Education and Training for the period 2011-2020 – Bruges,  December.

European Commission (2000), Commission of the European Communities,  Communication on a Community Immigration Policy, COM(2000) 757 final, Brussels 

European Commission (2000), Charter of Fundamental Right,signed and proclaimed by the Presidents of the European Parliament, the Council and the Commission at the European Council meeting, Nice, 7 December  

European Commission (2006), Key competences for lifelong learningRecommendation of the European Parliament and of the Council, December 2006,  

 Feyfant (Annie), « Les effets de l'éducation familiale sur la réussite scolaire ». par (2011) Veille et analyses, n° 63, juin. 

Halba B., 2018, « Les bénévoles d’accompagnement : accompagner & valoriser un engagement singulier et une expérience spécifique », Grenoble : Revue JALMALV, 2018/4 , n°135

Halba B, Romijn B, & Slot P , 2017, The role of professionals in promoting diversity
and inclusiveness”, Utrecht: University of Utrecht. 

Halba (B.), 2016 – Combining VET and integrated language learning to enhance professional opportunities for migrant public the vintage perspective. - XIème Conférence EAPRIL, Porto: Université de Porto (Portugal)

Halba (B.), 2015, - Enhancing the Diversity approach among migrant learners & tutors to struggle against discrimination in the labour market in Europe - Xème Conférence EAPRIL, Luxembourg: Université de Luxembourg

Halba, B. (2014 ), From altruism to otherness,  Traditiones- Ljubljana: Institute of Slovenian Ethnology SRS SASA, (Slovenia), 2/2014, pp 67 à 83.

Halba, B. (2014 ) , Volunteering – an alternative pedagogical strategy to combat Early School Leaving and to enhance Success at School, - revue  Šolsko polje , Ljubljana: Educational Research Institute, septembre 2014.  

Hanemann (Ulrike); McCaffery (Juliet); Newell-Jones (Katy); Scarpino (Cassandra) 2017 “Apprendre ensemble à travers les générations : Lignes directrices relatives aux programmes d’alphabétisation et d’apprentissage en Famille”, Paris:  UNESCO (Institute for Lifelong Learning),

Lorcerie, Françoise. « L'école, son territoire et l'ethnicité », Revue Projet, vol. 312, no. 5, 2009, pp. 64-71.

Marzano (Robert J.), 2013, “Teacher Evaluation that Makes a Difference, Association for Supervision Development”, Alexandria (Virginia, Etats-Unis)

Ministère de l’Education nationale écossais,  Conseil pour des enseignants sur le cadre d’apprentissage familial Family Learning Framework Advice for Practitioners,

NIACE , 2009, Best practice guidelines. Adult learning and children’s centres: Making learning accessible for parents and families. Leicester (UK)

Pillonel (Marlyse ) et Rouiller (Jean), 2000,  « Faire appel à l’auto-évaluation pour développer l’autonomie de l’apprenant » , Cahiers pédagogiques No 393.

Rychen, D.; Salganik, L. (eds), 2003. Key competencies for a successful life and well-functioning society. Cambridge: Hogrefe & Huber Publishers.

Sanselme, Franck. « L'ethnicisation des rapports sociaux à l'école. Ethnographie d'un lycée de banlieue », Sociétés contemporaines, vol. 76, no. 4, 2009, pp. 121-147.

Sylla, Massouma. « À l’école de l’ethnicité : la réussite scolaire atypique des enfants français d’origine africaine subsaharienne », Le sujet dans la cité, vol. 6, no. 2, 2015, pp. 206-215.

Tournier, Vincent. « Modalités et spécificités de la socialisation des jeunes musulmans en France. Résultats d'une enquête grenobloise », Revue française de sociologie, vol. vol. 52, no. 2, 2011, pp. 311-352.

Traynard (Yves ), 2019- Animer un atelier de français - Guide ressources pour bénévoles, CC BY-NC-SA 4.0., ressources pour formateurs et apprenants, Education nationale : Bulletin des actions éducatives nationales, Février .


UNESCO, 2017 - APPRENDRE ENSEMBLE À TRAVERS LES GÉNÉRATIONS, p.89 


Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire